لیزرآکوپانکچرویژه از دکتر انصاری

عوارض یائسگی زودرس و درمان

بر اساس یافته های یوآن مانسون استاد دانشکده پزشکی دانشگاه هاروارد و فوق تخصص غدد بیمارستان زنان، اغلب تاثیرات مضری که پس از یائسگی زودرس بروز می کنند، می تواند بر اساس میزان از دست رفتن استروژن تخمدان ردیابی شوند. کاهش زودرس در میزان استروژن تخمدان ها با افزایش خطر بیماری قلبی، پوکی استخوان و مرگ و میر کلی در ارتباط است.

در بررسی انجام شده در سال ۲۰۱۲ در مورد ارتباط بین یائسگی زودرس و بیماری های قلبی و سکته مغزی، شرح حال ۲۵۰۰ زن که ۶۹۱ مورد از آن ها قبل از سن ۴۶ سالگی یائسه شده بودند، مورد ارزیابی قرار گرفت. محققان بر اساس منحنی بقای رسم شده در انتهای ارزیابی دریافتند، زنان مبتلا به یائسگی زودرس نرخ بالاتری از بیماری های عروق کرونر قلب و نرخ بقای کمتری پس از سکته مغزی نشان دادند. همچنین خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ در این زنان بیش از زنان دیگر بود و زنانی که یائسگی را در سنین ۴۰ تا ۴۴ سال تجربه می کردند، نسبت به زنانی که بین ۴۰ تا ۵۴ سالگی یائسه شده بودند، ۳۲% بیشتر در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ بودند و این درصد صرنظر از شاخص توده بدنی، دور کمر بیمار و وضعیت اعتیاد به سیگار بوده است.

بر اساس یافته های اخیر، شروع زودرس یائسگی بر عملکرد شناختی بیمار نیز اثر منفی دارد. بررسی انجام شده بر روی ۴۸۶۸ زن فرانسوی با حداقل سن ۶۴ سال نشان داد زنانی که در سن ۴۰ سالگی یا قبل از آن یائسه می شوند، تسلط کلامی و حافظه دیداری کمتری در سال های پایانی عمر خود دارند. همچنین یائسگی زودرس با ۳۰% خطر کاهش در سرعت سایکوموتور و عملکرد شناختی کلی پس از هفت سال از شروع یائسگی همراه است.

بررسی های متعدد کاهش تراکم استخوان در اثر یائسگی زودرس و افزایش خطر شکستگی استخوان در پیری را نشان می دهند. در مطالعه انجام شده بر ۳۹۰ زن اروپایی سفید پوست که به دو گروه یائسگی زودرس (قبل از ۴۷ سالگی) و یائسگی طبیعی (۴۷ ساله یا بالاتر) تقسیم شدند، میزان تراکم استخوان ساعد در شروع آزماش و سپش زمانی که زنان به سن ۷۷ سالگی رسیدند، اندازه گیری شد. زنانی که یائسگی را زودتر از موعد طبیعی تجربه کرده بودند، تراکم استخوانی کمتر، شکستگی بیشتر و مرگ و میر بیشتری نسبت به زنان با یئسگی طبیعی نشان دادند. همچنین دانشمندان معتقدند کاهش تراکم توده استخوانی نمی تواند تنها عامل برای شکستگی استخوان در یائسگی زودرس باشد، بلکه کاهش قدرت عضلات و کاهش عملکرد عصبی- عضلانی در یائسگی زودرس نیز در این معضل دخیل است.

برای زنانی که یائسگی زودرس دارند، گرگرفتگی شدید، تعریق شبانه، مشکل در خواب، اختلال در تمرکز و در کل وضعیت شدیدتری نسبت به آنچه بسیاری از زنان تحت یائسگی طبیعی تجربه می کنند، وجود دارد، چرا که این زنان از دست دادن استروژن را ۱۰ و یا حتی ۲۰ سال پیش از زنان دیگر تجربه می کنند و این موضوع درمان هرچه سریعتر این مشکل را بازگو می کند.

طب سوزنی لیزری یا لیزرآکوپانکچر که بر روی نقاط طب سوزنی گوش و بدن انجام می شود، به همراه لیزر موضعی تخمدان ها و رحم، روش درمانی موثر و بدون عارضه برای رفع این مشکل است. این روش با افزایش درصد فولیکول های AMH- مثبت و افزایش کیفیت تخمدان ها و افزایش دینامیک فولیکول ها باعث درمان یائسگی زودرس و ناباروی می گردد.

 

منبع:

https://www.healio.com/endocrinology/hormone-therapy/news/print/endocrine-today/%7B78e07629-e9af-4183-ac9d-e38d04179fbf%7D/experts-dispel-myths-surrounding-early-menopause-and-risks-of-hormone-therapy

نمونه های بالینی فراوانی از درمان یائسگی زودرس را می توانید در پیج اینستاگرام ما به آدرس www.Instagram.com/dr.abbas_ansari مشاهده نمایید.

تلفن جهت مشاوره رایگان: ۲۶۷۶۷۲۰۵-۰۲۱ و ۰۹۱۰۶۶۴۲۹۲۰

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا