طب سوزنیلیزرآکوپانکچرنمونه های بالینییائسگی زودرس و ناباروری

افزایش ذخیره تخمدان در یائسگی زودرس

کاهش ذخیره تخمدان

کاهش ذخیره تخمدان (Diminished Ovarian Reserve) به کاهش تولید تخمک بالغ در تخمدان و کاهش کیفیت تخمک اشاره دارد که منجر به کمبود هورمون جنسی زن و کاهش باروری می شود. همچنین، کاهش ذخیره تخمدان می تواند به نارسایی زودرس تخمدان تبدیل شود که بر کیفیت زندگی زنان تأثیر می گذارد و عامل مهمی در ناباروری زنان است. سبک زندگی، مسائل زیست- محیطی و درک ناکافی از این بیماری، منجر به افزایش بروز کاهش ذخیره تخمدان در بین زنان شده است. بنابراین، درمان منطقی و موثر برای این مشکل برای بهبود عملکرد تخمدان و افزایش کیفیت زندگی زنان و همچنین کاهش ناباروری بسیار مهم است.

طب سنتی چینی علت  اصلی نارسایی زودرس تخمدان را ضعف کلیه و گرفتگی خون می داند.  ضعف کلیه در این بیماران اغلب به صورت اختلال در عملکرد کبد، قلب و طحال نیز بروز می کند.  تقویت کلیه، پر کردن جوهره حیاتی، تقویت خون و تنظیم قاعدگی از اصول درمان نارسایی زودرس و افزایش ذخیره تخمدان است.  

 

درمان با طب سوزنی

ژانگ و همکاران، اثر طب سوزنی را در ترکیب با طب سنتی چینی برای تسکین کبد، تغذیه کلیه و بهبود گردش خون در ۵۰ بیمار مبتلا به ذخیره تخمدان کاهش یافته بررسی کردند. طب سوزنی در نقاط Tsusanli، Guanyuan، و علاوه بر این، در نقاط Yinlingquan و Fenglong برای بیماران مبتلا به رکود بلغم، در نقاط Hegu، Xuehai و Taichong برای بیماران مبتلا به رکود Qi و گرفتگی خون و در نقاط Mingmen و Yaoyangkuan برای بیماران مبتلا به رکود سرما انجام شد. پس از سه دوره درمان، سطح FSH، LH و E2 کاهش و میزان بارداری موفق افزایش نشان داد (۱).

 

نمونه بالینی

خانم ۳۹ ساله به علت یائسگی زودرس و ناباروری از استان آذربایجان شرقی به مطب ما مراجعه کردند.
آزمایش قبل از درمان، FSH را برابر ۱۷، LH را برابر ۷ و ذخیره تخمدان یا AMH را برابر ۰٫۰۵ نشان می‌داد. متخصص زنان با توجه به ذخیره تخمدان پایین، به ایشان پیشنهاد تخمک اهدایی داده بودند. آزمایش انجام شده پس از ۸ جلسه درمان با طب سوزنی، لیزر آکوپانکچر گوش و بدن و لیزر موضعی رحم و تخمدان، کاهش FSH به ۱۱، کاهش LH به ۲ و افزایش AMH به ۱٫۰۹ را نشان می‌دهد. درمان تا ۱۲ جلسه ادامه می یابد و با توجه به افزایش ذخیره تخمدان (تقریبا ۲۲ برابر)، امیدواریم بیمار بتوانند به طور طبیعی باردار شوند.

FSH: 17.7 ➡️ ۱۱٫۹
LH: 7 ➡️ ۲٫۴
AMH: 0.05 ➡️ ۱٫۰۹

 

ذخیره تخمدان    ذخیره تخمدان    

 ذخیره تخمدان   

 

 

 

 

(۱) https://www.spandidos-publications.com/10.3892/etm.2016.3025

اینستاگرام: dr.abbas_ansari@

۰۹۱۰۶۶۴۲۹۲۰

نوشته های مشابه

2 دیدگاه

  1. مگر امکان وجود داره که کسی بتونه ذخیره تخمدان رو بالا ببره!؟ مگر این نیست که هر زنی با یک تعداد تعیین شده تخمک در بدنش به دنیا میاد!؟ لطفا اگر میشه دلیل علمی رو توضیح بدید.

    1. بله درست است، هیچ تخمکی به ذخایر اولیه تخمک ها اضافه نمیشود، هورمونAMH بوسیله فولیکول های اولیه تخمدان ترشح میشود و در واقع فولیکول های در حال رشد را نشان می دهد و نه اضافه شدن بر تعداد تخمک ها، طب سوزنی به تقویت تخمدان و تخمک های ضعیف باقیمانده کمک میکند، وقتی این تخمکها وارد چرخه شوند، آزمایشها ای ام اچ بالاتری نشان می دهند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا